Translate

Saturday 8 December 2012

Kek Lapis Cadburry

Assalammualaikum dan selamat sejahtera.

Hye semua. Entry kali ni saya nak kongsi resepi kek lapis cadburry. Nyum2.... Sebut ja pasal cadburry mesti ramai yang suka dengan coklat ni kan? Sama lah macam saya. Saya fanatik sangat dengan coklat ni. Resepi ni pun mesti ramai juga yang dah tau. Saya dapat resepi ni dari auntie saya.


Excited giler masa nak buat kek ni. Mana tak nya, tak sabar nak rasa kek lapis cadburry ni. Mula2 rasa kek ni masa beraya kat rumah grandma saya di tenom. Dah rasa sedap tu, saya pun apa lagi. Tak nak lah lepas peluang. Teringin juga nak buat kek ni di rumah. Saya pun minta lah resepi ni kat nenek. Ada masa tu saya pun buat juga lah kat rumah.


Bahan-bahan:

Bahan A:
  • 10 biji Telur Gred A
  • 326 gm Tepung Hong Kong
  • 1 sudu makan Ovallete
  • 175 gm Gula Kastor
  • 1 sudu Esen Vanilla
Bahan B:
  • 225 gm Susu Pekat
  • 450 gm Mentega
Bahan C:
  • 75 gm Horlicks
  • 300 gm Coklat Cadburry
  • 1 sudu makan Serbuk Koko
  • 1 sudu makan Serbuk Browning Hitam


Cara-cara membuat:
  • Masukkan kesemua Bahan A dan pukul selama 5minit kemudian ketepikan.
  • Pukul Bahan B selama 5minit, kemudian tuangkan kedalam bancuhan Bahan A tadi, kacau hingga rata.
  • Bahagikan adunan kepada 2bahagian. 1 bahagian dicampurkan dengan horlicks, dan 1 bahagian lagi dicampurkan dengan serbuk koko dan browning.
  • Masukkan adunan yang dicampurkan dengan koko dan browning, kemudian bakar selama 10minit.
  • Masukkan adunan yang dicampurkan dengan horlicks, kemudian bakar selama 10minit juga.
  • Susun coklat cadburry di atasnya dan ulang langkah 4 dan 5.
  • Lakukan proses yang sama sehingga habis adunan.


Wah!! memang sedap kek ni. Hasilnya pun mantap lah. hehehe. Puas hati siapa yang mencuba. Thanks for my grandma for this recipe. Ohya! for those yang baca entry ni thanks juga. Simple ja saya buat. Harap korang dapat faham lah. Hehehe. SELAMAT MENCUBA .. ^_^





No comments:

Post a Comment